Nijenhuis: Ik schrijf geen geschiedenis

Ede Stad Woensdag 21 februari 1979

stichtingerfgoedede.nl-/fotoalbum/plaatjes/ikschrijfgeengeschiedenis.webp

Met ingang van dit nummer van nieuwsblad Ede Stad zult u elke veertien dagen eenverhaal aantreffen, dat is geschreven door de Edenaar H.J. Nijenhuis. De heer Nijenhuis behandelt in zijn verhalen gebeurtenissen uit het oude Ede. Tijdens het lezen zult u dikwijls kennis maken met bekende personen uit het Ede van vroeger. Redaktrice Elly Welgraven stelt de heer Nijenhuis in een interview nader aan u voor. De redaktie van Ede Stad verwacht dat onze lezers veel genoegen zullen beleven aan de verhalen van de heer Nijenhuis, die een uitstekend verteller is.

Edenaar H.J. Nijenhuis: "Ik schrijf geen geschiedenis"

"Ten eerste wil ik wel even kwijt, dat ik niet de pretentie heb geschiedenis te schrijven. Dat zeker niet. Daarvoor zou ik me te veel vast moeten leggen. Ik schrijf verhalen over eenvoudige mensen en over gebeurtenissen uit mijn onmiddellijke omgeving. Het materiaal voor deze verhalen haal ik voor een deel uit mijn herinneringen en voor het overige uit verhalen van andere Edenaren. U zou eens moeten weten hoeveel mensen er mooie verhalen over Ede kunnen vertellen. Wanneer ik echt feiten, zoals data en meer exacte gegevens nodig heb, dan kan ik altijd aankloppen bij gemeentearchivaris Das. Die is in alle gevallen bereid mij de helpende hand toe te steken."

Dat zegt Edenaar H. J. Nijenhuis, die met ingang van deze week een regelmatige gast zal zijn in de kolommen van nieuwsblad Ede Stad.

"Hoe bent u er eigenlijk toe gekomen om te gaan schrijven?"

"Toen ik twee jaar geleden met pensioen ging, ben ik er mee begonnen. Eerst liet ik mijn verhalen alleen aan familieleden en kennissen lezen. Van hen kreeg ik zo veel enthousiaste reakties, dat ik doorging. Al gauw verscheen er toen een verhaal van mij in "De "Zandloper", het blad van de vereniging "Oud Ede". Dat was het begin van alles. Een uitgever raakte geïnteresseerd en ruim een jaar geleden kwam er een boek van mij uit."

"Binnenkort kunnen we weer een boek van u verwachten. Is er kijk op wanneer dat het geval is?"

"Ja, dat klopt. Het had er eigenlijk al moeten zijn, maar door allerlei omstandigheden is de uitgave wat vertraagd. Ik verwacht het nu eind maart. Het nieuwe boek zal "Zo was Ede, deel II" gaan heten. Er staan twaalf verhalen in en het bevat 60 à 70 foto's."

"Wat die foto's betreft, hoe komt u daar eigenlijk aan?"'

"De meeste krijg ik van particulieren, maar ook de vereniging ,,Oud Ede" is me hierin van dienst. Natuurlijk gebruik ik ook foto's van mezelf."

"Hoeveel verhalen heeft u tot nu toe geschreven?"'

"Het exacte aantal weet ik niet, maar het zullen er toch wel een dikke honderd zijn."

"Dat is een flink aantal. Heeft u nooit het gevoel dat u een keer uitgeschreven raakt?"

"Nooit, wat mij betreft blijf ik nog jarenlang doorgaan met schrijven!"

En dat de heer Nijenhuis doorgaat met schrijven zult u ook merken. Eens per veertien dagen zal er namelijk een verhaal van hem in Ede Stad verschijnen.