Bettekamp

In het Edese gemeentearchief, in de studiezaal, bevindt zich een map Straatnamen. Bij een onderzoekje kwam ik daarin de naam Bettekamp, en de verklaring daarvoor, tegen. Dit staat er:

stichtingerfgoedede.nl-/fotoalbum/plaatjes/bettekamp-gem-arch.webp

De betekenis van de naam is met betere grond niet zo slecht ingeschat. Maar een betere verklaring wordt gevonden als we naar de achtergrond van Bette kijken. Daarvoor gaan we terug naar het Latijn. Wie een rooms-katholieke achtergrond heeft, maar ook wie van klassieke muziek houdt, kent de woorden Beata Virgine. Een aanduiding voor de maagd Maria.

Beata is de vrouwelijke vorm van Beato , wat "gezegend" betekent. Beata Virgine betekent dan ook (de) gezegende maagd . Ook in de naam Beatrix vinden we dit terug, deze naam is een samenstelling van beata en viatrix , de betekenissen is gelukbrenster . Een vleivorm is een liefkozende vorm, zo is Baatje een vleivorm van Beatrix . Deze vorm is als meisjesnaam bekend van uit de middeleeuwen. Het is ook een verkleinvorm van Bate . Onder Lunteren vinden we de boerderijnaam Batelaar. Een laar is een open plek in een bosgebied, waarop landbouw uitgeoefend werd. De naam Batelaar betekent dan dat de grond op die plek goede opbrengsten gaf. Zo'n laar geeft "goede bate", en daar zit weer verband met "beter". Want dat staat, volgens het W.N.T. (Woordenboek der Nederlandsche Taal) voor: in enig opzicht in kwaliteit boven iets of iemand uitstekend. We kunnen Batelaar dan ook lezen als Betelaar , een akker die qua opbrengst boven andere akkers uitsteekt. Een kamp is een ontginning van een stuk woeste grond , veelal bos. En de naam Bettekamp slaat dan inderdaad op betere grond , c.q. grond met een betere opbrengst . De verklaring kamp van Betto is geen optie, Betto zou dan slaan op een Germaanse persoonsnaam, maar in de tijd van de Germanen was er nog geen sprake van kampontginningen. Dan zitten we al een flink stuk in de Middeleeuwen.